ENS - Ecole Normale Supérieure
Article dans une revue internationale  

Sundara, M., Ngon, C., Skoruppa, K., Feldman, N., Onario Glenda, M., Morgan, J. & Peperkamp, S. (2018). Young infants’ discrimination of subtle phonetic contrasts. Cognition, 178, 57-66. doi:10.1016/j.cognition.2018.05.009

Article dans une revue internationale  

Bernard, M., Thiollière, R., Saksida, A., Loukatou, G., Larsen, E., Johnson, M., Fibla, L., Dupoux, E., Daland, R., Cao, X. & Cristia, A. (2020). WordSeg: Standardizing unsupervised word form segmentation from text. Behavior research methods, 52(1), 264-278. doi:10.3758/s13428-019-01223-3

Article dans une revue internationale  

Dautriche, I., Mahowald, K., Gibson, E., Christophe, A. & Piantadosi, S. (2017). Words cluster phonetically beyond phonotactic regularities. Cognition, 163, 128-145. doi:10.1016/j.cognition.2017.02.001

Article dans une revue internationale  

Dautriche, I., Chemla, E. & Christophe, A. (2016). Word Learning: Homophony and the Distribution of Learning Exemplars. Language Learning and Development, 12(3), 231-251. doi:10.1080/15475441.2015.1127163

Article dans une revue internationale  

Seidl, A., Cristia, A., Baker, C. & Tincoff, R. (2015). Why the body comes first: effects of experimenter touch on infants' word finding. Developmental Science, 18(1), 155-164. doi:10.1111/desc.12182

Article dans une revue internationale  

Lou, C., Duan, X., Altarelli, I., Sweeney, J., Ramus, F. & Zhao, J. (2019). White matter network connectivity deficits in developmental dyslexia. Human brain mapping, 40(2), 505-516. doi:10.1002/hbm.24390

Article dans une revue internationale  

Zhao, J., Song, Z., Zhao, Y., Thiebaut De Schotten, M., Altarelli, I. & Ramus, F. (2022). White matter connectivity in uncinate fasciculus accounts for visual attention span in developmental dyslexia. Neuropsychologia, 177, 108414. doi:10.1016/j.neuropsychologia.2022.108414

Article dans une revue internationale  

Guevara-Rukoz, A., Lin, I., Morii, M., Minagawa, Y., Dupoux, E. & Peperkamp, S. (2017). Which epenthetic vowel? Phonetic categories versus acoustic detail in perceptual vowel epenthesis. The Journal of the Acoustical Society of America, 142(2), EL211-EL217. doi:10.1121/1.4998138

Article dans une revue internationale  

Dupoux, E., Parlato, E., Frota, S., Hirose, Y. & Peperkamp, S. (2011). Where do illusory vowels come from? Journal of Memory and Language, 64(3), 199-210. doi:10.1016/j.jml.2010.12.004

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. (2013). What's the point of neuropsychoanalysis? The British journal of psychiatry : the journal of mental science, 203(3), 170-1. doi:10.1192/bjp.bp.113.127217

Article dans une revue internationale  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2008). What phonological deficit? Quarterly journal of experimental psychology (2006), 61(1), 129-41. doi:10.1080/17470210701508822

Article dans une revue internationale  

Ngon, C. & Peperkamp, S. (2016). What infants know about the unsaid: Phonological categorization in the absence of auditory input. Cognition, 152, 53-60. doi:10.1016/j.cognition.2016.03.014

Article dans une revue internationale  

Dautriche, I. & Chemla, E. (2016 ). What Homophones Say about Words. PLOS ONE, 11(9), 1-2. doi:10.1371/journal.pone.0162176

Article dans une revue internationale  

Schlenker, P., Chemla, E. & Zuberbühler, K. (2016). What Do Monkey Calls Mean? Trends in cognitive sciences, 20(12), 894-904. doi:10.1016/j.tics.2016.10.004

Article dans une revue internationale  

Cristia, A., Gautheron, L. & Colleran, H. (2023). Vocal input and output among infants in a multilingual context: Evidence from long-form recordings in Vanuatu. Developmental science, e13375. doi:10.1111/desc.13375

Article dans une revue internationale  

Su, M., De Schotten, T. , Zhao, J., Song, S., Zhou, W. , Gong, G. , McBride, C., Ramus, F. & Shu, H. (2018). Vocabulary growth rate from preschool to school-age years is reflected in the connectivity of the arcuate fasciculus in 14-year-old children. Developmental science, 21(5), e12647. doi:10.1111/desc.12647

Article dans une revue internationale  

Liu, S. , Wei, W. , Chen, Y. , Peyre, H. & Zhao, J. (2021). Visual–Spatial Ability Predicts Academic Achievement Through Arithmetic and Reading Abilities. Front. Psychol. doi:10.3389/fpsyg.2020.591308

Article dans une revue internationale  

Babineau, M., Legrand, C. & Shi, R. (2021). Variable forms in French-learning toddlers' lexical representations. . doi:10.1037/dev0001157

Article dans une revue internationale  

Cychosz, M. & Cristia, A. (2022). Using big data from long-form recordings to study development and optimize societal impact. Advances in child development and behavior, 62, 1-36. doi:10.1016/bs.acdb.2021.12.001

Article dans une revue internationale  

Dailey, M., Straboni, C. & Peperkamp, S. (2023). Using allophonic variation in L2 word recognition: French listeners’ processing of English vowel nasalization. Second Language Research. doi:10.1177/02676583231181472

Chapitre d'ouvrage  

Ramus, F. & Szenkovits, G. (2011). Understanding the nature of the phonological deficit. (pp. 153-169). doi:10.4324/9780203838006

Article dans une revue internationale  

Mehler, J., Sebastián-Gallés, N., Altmann, G., Dupoux, E., Christophe, A. & Pallier, C. (1993 ). Understanding compressed sentences - The role of rhythm and meaning. Annals of the New York Academy of Sciences, 682, 272-282

Article dans une revue internationale  

Bernal, S., Dehaene-Lambertz, G., Millotte, S. & Christophe, A. (2010). Two-year-olds compute syntactic structure on-line. Developmental science, 13(1), 69-76. doi:10.1111/j.1467-7687.2009.00865.x

Article dans une revue internationale  

Križ, M. & Chemla, E. (). Two Methods to Find Truth-Value Gaps and Their Application to the Projection Problem of Homogeneity. Natural Language Semantics, 23(3), 205–248

Article dans une revue internationale  

Sackur, J. (2013). Two dimensions of visibility revealed by multidimensional scaling of metacontrast. Cognition, 126(2), 173-80. doi:10.1016/j.cognition.2012.09.013

Article dans une revue internationale  

Latimier, A., Kovarski, K., Peyre, H., Fernandez, L. , Gras, D., Leboyer, M. & Zalla, T. (2019). Trustworthiness and Dominance Personality Traits’ Judgments in Adults with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. doi:10.1007/s10803-019-04163-1

Article dans une revue internationale  

Chemla, E. & Singh, R. (2017). Training and timing local scalar enrichments under global pragmatic pressures. Journal of Semantics, 34(1), 107-126. doi:10.1093/jos/ffw006

Article dans une revue internationale  

Seidl, A., Wang, Y. & Cristia, A. (2014). Towards establishing continuity in infant language. . Language Learning - Cognitive Neuroscience Supplement, 64(2), 165-183

Article dans une revue internationale  

Skoruppa, K., Mani, N. & Peperkamp, S. (2013). Toddlers' processing of phonological alternations: early compensation for assimilation in English and French. Child development, 84(1), 313-30. doi:10.1111/j.1467-8624.2012.01845.x

Article dans une revue internationale  

Schmale, R., Cristia, A. & Seidl, A. (2012). Toddlers recognize words in an unfamiliar accent after brief exposure. Developmental Science, 15(6), 732-738. doi:10.1111/j.1467-7687.2012.01175.x