ENS - Ecole Normale Supérieure
Article dans une revue nationale  

Ramus, F., Di Folco , C. , Guez, A. & Peyre, H. (2021). Epidémiologie des troubles de la lecture en France : une comparaison du DSM-5 et de la CIM-11. Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, 175, 639-649

Acte de conférence expertisé  

Abu-Zhaya, R., Seidl, A., Tincoff, R. & Cristia, A. (2017). Building a multimodal lexicon: Lessons from infants’ learning of body part words. In Proc. GLU 2017 International Workshop on Grounding Language Understanding, 18-21. doi:DOI: 10.21437/GLU.2017-4

Acte de conférence expertisé  

Bergelson, E., Warlaumont, A., Cristia, A., Soderstrom, M. & Vandam, M. (2017). A New Workflow for Semi-automatized Annotations: Tests with Long-Form Naturalistic Recordings of Children’s Language Environments. In Proceedings of Interspeech. doi:DOI: 10.21437/Interspeech.2017-1418

Acte de conférence expertisé  

Bergmann, C., Tsuji, S. & Cristia, A. (2017). Top-down versus bottom-up theories of phonological acquisition: A big data approach. . In Proceedings of Interspeech. . doi:DOI: 10.21437/Interspeech.2017-1443

Acte de conférence expertisé  

Boruta, L., Peperkamp, S., Crabbe, B. & Dupoux, E. (2011 ). Testing the robustness of online word segmentation: effects of linguistic diversity and phonetic variation. In Proceedings of the 2011 Workshop on Cognitive Modeling and Computational Linguistics, ACL, Portland, Oregon, 1-9.

Acte de conférence expertisé  

Cristia, A., Seidl, A. & Gerken, L. (2021). Learning classes of sounds in infancy. , Vol. 17: In University of Pennsylvania Working Papers in Linguistics, 9.

Acte de conférence expertisé  

Dautriche, I., Van Heugten, M. & Cristia, A. (2016). La reconnaissance des mots dans la parole accentuée : Une étude en laboratoire et à l'extérieur. . In JEP/TALN/RECITAL, 607-614.

Acte de conférence expertisé  

Fibla, L. & Cristia, A. (2016). Word comprehension and multilingualism among toddlers: A study using touch screens in daycares. In NLP4LA Workshop Proceedings.

Acte de conférence expertisé  

Fort, M., Weiss, A., Martin, A. & Peperkamp, S. (2013). Looking for the bouba-kiki effect in prelexical infants. In S. Ouni, F. Berthommier & A. Jesse (Eds.), In Proceedings of the 12th International Conference on Auditory-Visual Speech Processing, INRIA, 71-76.

Acte de conférence expertisé  

García, P., Villalba, J., Bredin, H., Du, J., Castan, D., Cristia, A., Bullock, L., Guo, L., Okabe, K., Nidadavolu, P. , Kataria, S., Chen, S., Galmant, L., Lavechin, M., Sun, L., Gill, M., Ben-Yair, B., Abdoli, S., Wang, X., Bouaziz, W., Titeux, H., Dupoux, E., Lee, K. & Dehak, N. (2019). Speaker detection in the wild: Lessons learned from JSALT 2019. In ODYSSEY 2020.

Acte de conférence expertisé  

Geffen, L., Chemla, E. & Steinert-Threlkeld, S. (2020). On the Spontaneous Emergence of Discrete and Compositional Signals. In Proceedings of the 58th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics, 4794–4800. doi:10.18653/v1/2020.acl-main.433

Acte de conférence expertisé  

Guevara Rukoz, A., Parlato-Oliveira, E., Yu, S., Hirose, Y., Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2017). Predicting epenthetic vowel quality from acoustics. In INTERSPEECH-2017, 596-600.

Acte de conférence expertisé  

Johnson, M., Christophe, A. & Dupoux, E. (2014 ). Modelling function words improves unsupervised word segmentation. In Proceedings of the 52nd Annual meeting of the ACL, 282–292. doi:10.3115/v1/P14-1027

Acte de conférence expertisé  

Larsen, E., Dupoux, E. & Cristia, A. (2017). Relating unsupervised word segmentation to reported vocabulary acquisition. In INTERSPEECH-2017, 2198-2202. doi:10.21437/Interspeech.2017-937

Acte de conférence expertisé  

Lev-Ari, S., Dodsworth , R., Mielke, J. & Peperkamp, S. (2019). The different roles of expectations in phonetic and lexical processing. In Proceedings of INTERSPEECH, Graz, Austria, ISCA, 2305-2309.

Acte de conférence expertisé  

Ludusan, B., Mazuka, R., Bernard, M., Cristia, A. & Dupoux, E. (2017). The Role of Prosody and Speech Register in Word Segmentation: A Computational Modelling Perspective. , Vol. 2: In ACL 2017, 178-183. doi:10.18653/v1/P17-2028

Acte de conférence expertisé  

Melnik, G. & Peperkamp, S. (2019). Online phonetic training improves L2 word recognition. In A. Goel, C. Seifert, & C. Freksa (Eds.), In Proceedings of the 41st Annual Conference of the Cognitive Science Society, Montreal, QB, Cognitive Science Society, 809-814.

Acte de conférence expertisé  

Michon, E., Dupoux, E. & Cristia, A. (2015). Salient dimensions in implicit phonotactic learning. In INTERSPEECH-2015, 2665-2669.

Autres  

Ngon, C. & Peperkamp, S. (2017). Corrigendum to "What infants know about the unsaid: Phonological categorization in the absence of auditory input" [Cognition 152 (2016) 53-60]. Cognition, 168, 385. doi:10.1016/j.cognition.2017.06.013

Acte de conférence expertisé  

Peperkamp, S., Hegde , M. & Carbajal, J. (2019). Liquid deletion in French child-directed speech. In Proceedings of INTERSPEECH, Graz, Austria, ISCA, 3574-3578.

Acte de conférence expertisé  

Peperkamp, S. & Iturralde Zurita, A. (2019). Compensation for French liquid deletion during auditory sentence processing. In Proceedings of INTERSPEECH, Graz, Austria, ISCA, 1951-1955.

Acte de conférence expertisé  

Peperkamp, S. & Bouchon, C. (2011). The relation between perception and production in L2 phonological processing. In Proceedings of the 12th Annual Conference of the International Speech Communication Association (Interspeech 2011), 168-171.

Acte de conférence expertisé  

Peperkamp, S. & Dupoux, E. (2003). Reinterpreting loanword adaptations: The role of perception. In M.J. Solé, D. Recasens & J. Romero (Eds.), In Proceedings of the 15th International Congress of Phonetic Sciences, Adelaide: Causal Productions, 367-370.

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2018). Do gifted people have a qualitatively different brain?,Les surdoués ont-ils un cerveau qualitativement différent ? ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 30(154), 281-287

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2012). Les troubles spécifiques de la lecture. Information Grammaticale, 133, 34-40

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2008). Génétique de la dyslexie développementale. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 20, 9-14

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2005). Aux origines cognitives, neurobiologiques et génétiques de la dyslexie. ANAE - Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l'Enfant, 17, 247-253

Article dans une revue nationale  

Ramus, F. (2011). Quel pouvoir prédictif de la génétique et des neurosciences, et quels problmes? Medecine et Droit, 2011(106), 51-58. doi:10.1016/j.meddro.2010.10.010

Acte de conférence expertisé  

Schlenker, P., Chemla, E., Arnold, K., Lemasson, A., Ouattara, K., Keenan, S., Stephan, C., Ryder, R. & Zuberbühler, K. (2013). Towards a formal analysis of primate alarm calls. In 23rd Semantics and Linguistics Theory Conference.

Acte de conférence expertisé  

Schlenker, P., Chemla, E., Arnold, K., Lemasson, A., Ouattara, K., Keenan, S., Stephan, C., Ryder, R. & Zuberbühler, K. (2013). Dialectal variation in the meanings of Campbell’s monkey alarm calls. In XIXth International Congress of Linguists (ICL19)-Workshop" Language variation at the interface of psycholinguistics and sociolinguistics".